Album Review – 07-02-2021

‘Underrated Songs’

SPECTRAL DISPLAY – It Takes A Muscle (To Fall In Love)

07/02/2021 Kees Romijn

We are writing in the early 1980s and Dutch radio, specifically Hilversum III, has programs such as the LP Show of the TROS on Thursday evenings and the Elpee Uur of the AVRO on Monday evenings from 9:00 PM to 10:00 PM. In one of the broadcasts Elpee Uur, presented by Meta de Vries, music from Spectral Display’s self-titled debut was played for the second consecutive week in 1982. I was immediately captivated by the warm synthesizer melodies (from the Oberheim brand) by Michel Mulders combined with the vocals of Henri Overduin, who is responsible for most of the singing parts.
The opening song of the album It Takes A Muscle (To Fall In Love) immediately attracts attention and becomes a minor hit. The mysterious instrumental double song Axolotl I-II, the uptempo (Won’t You Come And) Knock Knock and There’s A Virus Going Round, decorated with a long piano interlude, also attract musical attention. Two years later the more disco-like, but less striking, successor Too Much Like Me was released. Disk jockey Peter Holland uses the song Electric Circus as a jingle and the record closes with the beautiful, silent Dying Whale.
In the years that followed, Michel Mulders made music for films (De Wisselwachter), (dance) performances and advertising (Appelsientje). And indeed: in 2020 Spectral Display will release a third album, entitled You Steal My Heart. It contains alternative versions of It Takes a Muscle To Fall in Love and new, modern songs that haven’t quite caught on yet.
The fact that Spectral Display finally achieved a mention in the Snob 2000 selection list with It Takes A Muscle (To Fall In Love) last year is great, although a choice for the prescient There’s A Virus Going Round would have been even better and above all more appropriate.

Album Review – 07-02-2021

‘Underrated Songs’

 
SPECTRAL DISPLAY – It Takes A Muscle (To Fall In Love)
We schrijven begin jaren ’80 van de vorige eeuw en de Nederlandse radio, specifiek Hilversum III, kent programma’s als de LP Show van de TROS op donderdagavond en het Elpee Uur van de AVRO op de maandagavond van 21.00 tot 22.00 uur. In een van de uitzendingen Elpee Uur, gepresenteerd door Meta de Vries, wordt in 1982 voor de tweede achtereenvolgende week muziek gedraaid van het titelloze debuut van Spectral Display. Ik ben meteen gegrepen door de warme synthesizermelodieën (van het merk Oberheim) van Michel Mulders gecombineerd met de vocalen van Henri Overduin, die de meeste zangpartijen voor zijn rekening neemt.
Het openingsnummer van de plaat It Takes A Muscle (To Fall In Love) trekt meteen de aandacht en wordt dan ook een klein hitje. Ook het mysterieuze instrumentale dubbelnummer Axolotl I-II, het uptempo (Won’t You Come And) Knock Knock en het met een lang pianotussenstuk opgesierde There’s A Virus Going Round trekken de muzikale aandacht. Twee jaar later laat de meer discoachtige, maar minder opvallende, opvolger Too Much Like Me het levenslicht zien. Diskjockey Peter Holland gebruikt het nummer Electric Circus als jingle en de plaat sluit af met het wonderschone, stil makende Dying Whale.
Michel Mulders maakt in de jaren daarna muziek voor films (De Wisselwachter), (dans)voorstellingen en reclame (Appelsientje). En zowaar: in 2020 brengt Spectral Display een derde plaat uit, getiteld You Steal My Heart. Er staan alternatieve versies op van It Takes a Muscle To Fall in Love en verder nieuwe, moderne nummers die nog niet helemaal kunnen beklijven.
Dat Spectral Display met It Takes A Muscle (To Fall In Love) afgelopen jaar uiteindelijk een vermelding heeft verworven in de keuzelijst van de Snob 2000 is mooi, al was een keuze voor het vooruitziende There’s A Virus Going Round nog mooier en vooral toepasselijker geweest.
Share: